Sunday, November 23, 2008

Latihan Luar (outdoor) Memupuk Semangat Berpasukan


Advertorial @ Sinar Harian (Edisi KL & Selangor) 22 November 2008


“Sebelum ini, saya rasa malas betul nak pergi Outdoor Training. Memenatkan aje, detus hati saya. Apabila dah lalui aktiviti-aktiviti berkumpulan seperti Berakit dan Explorace, rasa teruja dan seronok pulak! Terasa sangat semangat berpasukan dan kerjasama memang amat penting untuk menjayakan satu-satu misi. Saya harap semangat berpasukan sebegini dapat diteruskan di tempat kerja”. Encik A.


“Saya dapat rasakan kerjasama dan semangat berpasukan yang amat tinggi dalam kumpulan saya. Semua ahli kumpulan main peranan untuk membuat rakit yang terbaik. Mestilah! Inilah rakit yang kami naiki semasa mengharung ombak. Masing-masing berdayung dan bersorak agar kumpulan kami menjuarai acara berakit”.
Encik M.


“Tak sangka kami wanita dapat membuat rakit dan berjaya mendayung rakit kami sendiri! Wanita boleh!! Kini kami sedar, apa saja cabaran di hadapan sekiranya kita bekerjasama dan mempunyai keazaman yang kuat kita mampu menghadapinya, InsyaAllah!”. Puan S.


Mendengar perkongsian peserta-peserta yang mengikuti latihan di Brindley Training & Camp, saya teringat slogan yang sering dinyanyikan oleh anak saya yang berusia lima tahun. “Apa yang penting, kerjasama. Kami tak besar dan kami tak kuat. Bila bekerjasama semua jadi mudah”. Itulah rangkap yang menjadi slogan siri kartun Wonder Pet yang diminati oleh anak-anak kecil.


Bila direnungi, kanak-kanak lebih mudah bekerjasama tanpa mengira perbezaan. Lihat sahaja di padang permainan. Mudah sekali kanak-kanak bermain bersama-sama walaupun belum berkenalan.


Bagi kita orang dewasa, agak sukar untuk kita bekerjasama tanpa berkenalan terlebih dahulu kecuali di dalam suasana krisis dan mencabar yang mahu tidak mahu, memerlukan kita bekerjasama untuk melaksanakan sesuatu misi. Dalam suasana begini, kesedaran tentang pentingnya kerjasama yang dipupuk dalam situasi ini diharapkan dapat dibawa balik dan diaplikasikan dalam suasana kerja. Rumusan, perbincangan dan perkongsian tentang pengajaran dari aktiviti-aktiviti luar amat penting dilakukan sejurus selepas aktiviti bagi mewujudkan kesedaran dan kefahaman ini. Justeru mengubah perlakuan ke arah yang lebih positif di dalam organisasi.


Di Brindley Training & Camp, kami mewujudkan suasana yang mencabar dan menguja peserta-peserta di dalam setiap aktiviti luar yang dijalankan. Setiap aktiviti seperti berakit, berkayak, explorace, ikhtiar hidup, merentas halangan, abseiling, flying fox dan compass marching mempunyai objektif yang pelbagai dan tersendiri. Manusia lebih mudah belajar dari pengalaman. Apatah lagi sekiranya pengalaman itu mencabar fizikal, minda dan emosi serta sukar dilupakan!


Oleh:

Halimah Abd Hamid

Pengarah Urusan

Brindley Training & Camp

www.mybrindley.com 06-661 0764

No comments: